OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Tak k nám přijedou GORGOROTH…“. Tato zpráva nebyla v naší redakci přijata zrovna s obrovským nadšením a dlouho se vůbec nevědělo, kdo na koncert vlastně půjde. Nakonec jsem se o tento úkol přihlásil já, s vyhlídkou na zajímavý kulturní zážitek a už nyní vám můžu bez obalu prozradit, že to byl jeden z nejhloupějších nápadů, které mě v poslední době napadly (a že jich není málo...).
S tvorbou GORGOROTH jsem se seznámil někdy v roce 97, po vydání jejich prvotiny (už ani nevím, jak se jmenovala) a ta mě zrovna příliš nezaujala. Věděl jsem ovšem, že si kapela, za těch 8 let od založení, vydobyla celkem solidní kredit v rámci blackové scény, a tak jsem předpokládal, že aspoň jejich podiová show bude stát za to.
Coby předskokani byli avizováni tuzemští TROLLECH a Norové 1349. Skřítkomilové „zeZPlzně“ se ovšem nakonec (prý na přání samotných Go-go) nedostavili, takže úloha jediné předkapely připadla jejich krajanům. Co člověka vyděsilo už při vstupu do klubu byl k prasknutí narvaný sál. Pořadatelé (na základě zkušeností z koncertu MAYHEM) nepředpokládali, že se BlackPes podaří zcela naplnit, ale už při první skupině bylo jasné, že Klánovický klub nebyl zrovna tím nejšťastnějším řešením - návštěvníci se mačkali doslova tělo na tělo, bodák na bodák.
1349 měli docela úspěch, ačkoli jejich hudba byla taková nemastná neslaná ubíjející klepačka (mezi námi - neni se čemu divit, blackoví fans nejsou nikterak nároční a myslím si, že by jejich ovace sklidil i ten, kdo by se na podiu jenom usral - samozřejmě pokud by měl warpaint a kolem sebe omotané nábojnicové pásy). Na druhou stranu musím dodat, že v BlackPsu je tradičně špatný zvuk, a tak je možné, že se v kapele nějaký ten potenciál skrývá. Ten večer jsme to však bohužel neměli šanci rozeznat.
Zvuk se nezlepšil ani s příchodem headlinerů. Všechny hymnické melodie, tajuplné riffy, klenutá sóla a mysticky akustické mezihry nám zůstaly skryty a zůstal jen pohled na pět okovaných počmáranců, kterak za doprovodu hromovládných bicích křepčí po pódiu a házejí do publika tvrďácké pózy. Celé to vyznívalo nesmírně uboze a směšně. V neoficiální soutěži o nejdebilnější image vyhrál zpěvák, těsně následován plešatým kytaristou, u kterého sem si říkal, jak je možné, že se dospělý člověk může projevovat takhle hloupě (oči neustále otočené nahoru, aby bylo vidět bělmo; trhavé pohyby - asi snaha o co nejvěrnější napodobení zombie). Nečekejte ode mě žádné playlisty nebo podobné věci - tvorbu znám minimálně a i kdybych měl jejich desky pořádně naposlouchané, tak se domnívám, že díky bídnému zvuku bych stejně neměl šanci jednotlivé skladby rozeznat. To mi ostatně potvrdil i opodál postávající fanoušek-blackmetalista, který si postěžoval svému kolegovi asi v tomto smyslu: „kurva voni zrovna zahráli mojí voblíbenou věc a já si toho všimnul až těsně před koncem“.
V krátkém summary z tohoto koncertu by rozhodně nechyběli slova jako „nuda“, „zívačka“, „ztráta času“ a „smrad jak v opičárně“. Jsou to samozřejmě pouze mé dojmy, které se nejspíš budou lišit od většiny přítomných návštěvníků - nicméně report píšu já, takže smůla...
Fotografie: manzeta
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.